Bereikbaarheid van Veerse Meer Zuid

Stand van zaken mei 2025: besluit bouwroute
De gemeenten Borsele, Middelburg en Goes en waterschap Scheldestromen hebben ingestemd met bouwroutevariant 3 voor de bouw van Waterpark Veerse Meer. Dit is de route die vanaf de Postweg via Lewedorp over de Nieuwe Kraaijertsedijk, de Pietweg en Calandweg naar het bouwterrein loopt. De gemeenteraden van Borsele en Goes hebben daarbij enkele voorwaarden gesteld waaraan de route en het bouwverkeer moeten voldoen. Deze hebben zij vastgelegd twee amendementen: Amendement Borsele (pdf) en amendement Goes (pdf).
Deze punten worden meegenomen bij het uitvoeren van de plannen om de bouwroute aan te leggen.
Onderzoek toekomstig verkeer
Om de verkeersveiligheid aan de zuidkant van het Veerse Meer te verbeteren, onderzoekt de projectgroep welke route het beste is voor het toekomstige verkeer en wat er aan de wegen moet worden aangepast.
Op verzoek van de projectgroep neemt Provincie Zeeland een onafhankelijk bureau in de arm dat de verschillende scenario’s analyseert op onder andere verkeersveiligheid, de impact op bewoners en omgeving en de kosten. Dit heet een multicriteria-analyse, oftewel een MCA. Welke partij dit wordt, is nu nog niet bekend. Het resultaat van deze analyse vormt onderdeel van een advies aan het Bestuurlijk Overleg, en is dus nog niet de definitieve route. Het is nog niet bekend wanneer dit onderzoek klaar is en wanneer het advies wordt uitgebracht. Dit hangt ook af van de input van organisaties zoals Rijkswaterstaat en ProRail.
Uw mening is belangrijk voor ons. Daarom starten we voor deze fase een nieuw participatietraject. Op basis van onderzoek en gesprekken met verschillende belanghebbenden vullen we in de komende maanden in hoe dit traject eruit komt te zien. Hierover volgt later meer informatie.
Verkeersknelpunten
In het gebied ten zuiden van het Veerse Meer - tussen de Deltaweg in het oosten, het kanaal door Walcheren in het westen en Lewedorp in het zuiden – bestaan diverse verkeersknelpunten:
- In Arnemuiden op de hoofdontsluiting via Nieuwlandseweg-Schuttershof: hoge verkeersintensiteiten, verkeersonveiligheid, leefkwaliteit staat onder druk.
- In Lewedorp: situatie op kruispunt Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk.
- Bij Lewedorp op de route naar het Veerse Meer via de Nieuwe Kraaijertsedijk: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt, woningen dicht langs de weg en lastige aansluiting bij de Noord Kraaijertsedijk.
- Bij Wolphaartsdijk op de dijk Kwistenburg op de route van Deltaweg naar Veerse Meer: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt.
- In Wolphaartsdijk: auto- en fietsverkeer gemengd op een smal wegprofiel door de Lepelstraat.
Het verkeer en de bijbehorende problemen nemen de komende jaren verder toe door de landelijke groei van het autobezit en het autogebruik. Daarbovenop zorgen verschillende (recreatieve) ontwikkelingen rond Arnemuiden en Wolphaartsdijk voor extra verkeer, vooral bij Lewedorp. Om de bereikbaarheid van het gebied ten zuiden van het Veerse Meer te verbeteren, moet het wegennet aangepast worden.