Bereikbaarheid van Veerse Meer Zuid
Stand van zaken oktober 2024
Tijdens participatiebijeenkomsten in maart en juni 2024 werden bezwaren geuit tegen de voorgestelde bouwroute naar het Waterpark Veerse Meer. De gemeenteraad van Borsele nam daarop een motie aan om nogmaals alle mogelijke bouwroutes te bekijken. Gedurende de zomer werden 11 bouwroutevarianten geïnventariseerd, inclusief nieuwe voorstellen van bewonersgroepen. Deze varianten zijn beoordeeld op criteria zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid, robuustheid, complexiteit en kosten.
Er is een memo gestuurd naar de raden van de gemeenten Goes, Borsele en Middelburg en het AV van het Waterschap Scheldestromen.
Verkeersknelpunten
In het gebied ten zuiden van het Veerse Meer - tussen de Deltaweg in het oosten, het kanaal door Walcheren in het westen en Lewedorp in het zuiden – bestaan diverse verkeersknelpunten:
- In Arnemuiden op de hoofdontsluiting via Nieuwlandseweg-Schuttershof: hoge verkeersintensiteiten, verkeersonveiligheid, leefkwaliteit staat onder druk.
- In Lewedorp: situatie op kruispunt Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk.
- Bij Lewedorp op de route naar het Veerse Meer via de Nieuwe Kraaijertsedijk: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt, woningen dicht langs de weg en lastige aansluiting bij de Noord Kraaijertsedijk.
- Bij Wolphaartsdijk op de dijk Kwistenburg op de route van Deltaweg naar Veerse Meer: smalle weg waarover veel (recreatie)verkeer (caravans/campers en ook fietsers) rijdt.
- In Wolphaartsdijk: auto- en fietsverkeer gemengd op een smal wegprofiel door de Lepelstraat.
Het verkeer en de bijbehorende problemen nemen de komende jaren verder toe door de landelijke groei van het autobezit en het autogebruik. Daarbovenop zorgen verschillende (recreatieve) ontwikkelingen rond Arnemuiden en Wolphaartsdijk voor extra verkeer, vooral bij Lewedorp. Om de bereikbaarheid van het gebied ten zuiden van het Veerse Meer te verbeteren, moet het wegennet aangepast worden.