Zit u minder goed in uw vel? Bijvoorbeeld omdat u last heeft van spanningen, onzekerheid of sombere gedachten? We helpen u graag verder. Hoe kunt u zelf de situatie oplossen en bij wie kunt u terecht als u er zelf niet uit komt?

Wat kunt u zelf doen?

Tijd voor uzelf

Tijd voor uzelf is belangrijk. U gaat u beter voelen. Tips:

  • Mediteer om tot uzelf te komen
  • Doe aan beweging
  • Lees een boek dat u helpt groeien
  • Schrijf in een dagboek
  • Minimaliseer iets in huis, zoals een kast of uw kleding
  • Breng tijd door in de natuur
  • Maak een lijst met dingen waarvoor u dankbaar bent
  • Maak een wandeling
  • Kijk een leerzame documentaire
  • Denk na over uw leven, hoe u het beter kunt maken
  • Denk na over uw doelen en dromen, over wat u wilt in het leven
  • Denk na over een huisdier
  • Praat met vrienden, familie of uw partner over waar u behoefte aan hebt
  • Bekijk uw problemen met een frisse blik, en onderzoek of u nieuwe oplossingen kunt vinden

Elke dag even naar buiten

Buiten zijn is gezond. De natuur ook. Dus ga naar buiten! Ga wandelen of fietsen. Van de hele dag binnen zitten wordt niemand vrolijk. Kijk ook eens op Ommetje.nl.

Structuur aanbrengen in de week of dag

Een mens heeft een ritme nodig (bioritme). We bedoelen daarmee een natuurlijke regelmaat per dag, per week, per maand. Op gezette tijden naar bed en uit bed draagt bij aan een geregeld leven. Ook slapen draagt bij aan uw welzijn en energie. Orde en structuur is belangrijk voor een goede nachtrust. Dat geldt ook voor gezond eten en drinken op gezette tijden. Wordt de regelmaat te veel doorbroken? Dan kan het leiden tot problemen of stress. Zoek afwisseling tussen:

  • Slapen, werken en rust nemen
  • Ontspanning en zinvolle activiteiten
  • Bewegen

Ontmoetingen

Kijk wat er allemaal te doen is in de buurt en waar u kunt binnenstappen voor een praatje, een hapje of een drankje. Kijk ook eens op www.middelburgers.nl.

Een eigen moestuin: heel gezond

Uw eigen moestuin betekent niet alleen genieten van verse groente en fruit. Het is óók: tijd voor uzelf, volop beweging en als u het treft een fijn contact met de moestuinburen!

Aansluiten bij een club, (wijk)vereniging of kerk

Het verenigingsleven is voor veel mensen een bron van echte, gewaardeerde en warme, sociale contacten. U maakt er vrienden en u ontmoet mensen die uw passie delen.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk maakt voor veel mensen het verschil tussen eenzaamheid en contact, tussen het zich verlaten voelen en het zich gesteund weten. Verenigingen weten ook veel vrijwilligers aan zich te binden.

Bij wie kunt u terecht?

Er is veel dat u zelf kunt regelen. Maar heeft u toch een extra steuntje in de rug nodig? Dan kunt u terecht bij:

Praktijkondersteuner huisarts (POH)

U kunt bij een praktijkondersteuner (POH-GGZ) terecht bij psychische klachten.

Manteling

Hebt u behoefte aan gezelligheid, praktische hulp, een luisterend oor of een steuntje in de rug? De vrijwilligers van Manteling zijn er voor u. Ze bieden u ondersteuning of kunnen helpen om zelf het eigen netwerk te versterken. 

Schoolmaatschappelijk werk

De schoolmaatschappelijk werkers (SMW) bieden hulp aan leerlingen die problemen ervaren op school, in de thuissituatie of op een andere manier zorgen hebben. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Cliëntondersteuners helpen u gratis met antwoorden, advies en hulp. Zij nemen het niet van u over, u blijft altijd zelf aan het stuur. Cliëntondersteuners kennen veel vrijwilligers en organisaties. Ze helpen bij het vinden van zorg die bij u past. Ook als dat zorg vanuit bijvoorbeeld de Jeugdwet en de Wmo is.

Maatschappelijk Werk Walcheren (MWW)

Telefoon: 0118 – 44 88 44
Bereikbaar: maandag tot en met vrijdag 08.30 tot 17.00 uur

In verband met het coronavirus zijn er geen inloopspreekuren. Er is wel een telefonisch spreekuur van 9.00 tot 12.30 uur.

MWW is ook bereikbaar via WhatsApp.

Welzijn Middelburg

Telefoon: (0118) 72 70 13
Bereikbaar: maandag tot en met vrijdag 08.30 tot 17.00 uur