De medewerkers en bestuurders van de gemeente Middelburg hebben dagelijks talloze contacten met inwoners, bedrijven en instellingen. Bij zoveel contacten kan er soms iets misgaan, het blijft tenslotte mensenwerk. Als u vindt dat u door de gemeente niet naar behoren bent behandeld, dan kunt u een klacht indienen.

Voorwaarden

Een klacht gaat over de manier waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente Middelburg zich in een bepaalde situatie tegenover u heeft gedragen.

Voorbeelden van gedragingen waarover u een klacht kunt indienen:

  • onjuiste behandeling wat betreft omgangsvormen en fatsoen
  • onjuiste of onvolledige manier waarop informatie wordt verstrekt
  • niet nakomen van gemaakte afspraken of gedane toezeggingen
  • niet binnen een redelijke termijn beantwoorden van brieven
  • niet bereid zijn om gemaakte fouten te herstellen.

Wat is geen klacht?

Als u ontevreden bent over de gemeente dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Om uw signaal bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen, is het belangrijk een onderscheid te maken tussen een klacht en andere zaken waar u ontevreden over bent, zoals:

• Een melding betreffende de openbare ruimte, zoals een losliggende stoeptegel of een signaal over een onveilige situatie. Deze meldingen kunt u doorgeven aan de gemeente via telefoonnummer (0118) 67 50 00 of via het meldingsformulier openbare ruimte.

• U kunt bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente waar u het inhoudelijk niet mee eens bent. Bijvoorbeeld als de gemeente besluit om de bomen in uw straat te kappen of uw verzoek voor een omgevingsvergunning om te bouwen wordt afgewezen, terwijl u het met de argumenten niet eens bent: Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten.
   
U kunt geen klacht indienen over beleidsbeslissingen, zoals de inhoud van een verordening. Een melding of bezwaar is in beginsel geen klacht maar kan wel een klacht worden als de behandeling ervan onzorgvuldig of onbehoorlijk is geweest.

Hoe dient u een klacht in?

U kunt uw klacht indienen door een brief of e-mail te sturen aan het college van burgemeester en wethouders. De contactgegevens zijn:

Gemeente Middelburg
ter attentie van de klachtencoördinator
Postbus 6000
4330 LA Middelburg
e-mail: info@middelburg.nl

Zorgt u er bij een schriftelijke klacht voor dat die voorzien is van uw naam, adres, het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent, datum, ondertekening en een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de persoon en de gedraging waartegen de klacht is gericht.

U kunt er ook voor kiezen om uw klacht mondeling in te dienen. De klachtencoördinator maakt een klachtennotitie van de mondeling ingediende klacht.

Wat doet de gemeente?

De klachtencoördinator verstuurt een ontvangstbevestiging van een schriftelijke of per e-mail ingediende klacht. Ook neemt de klachtencoördinator contact op met de klachtbehandelaar van de gemeente, dit is meestal het afdelingshoofd van degene waarover u heeft geklaagd. De klachtbehandelaar probeert in goed overleg met u tot een oplossing van uw klacht te komen.

Indien dit overleg geen resultaat oplevert, dan kan uw klacht worden voorgelegd aan een onafhankelijke klachtencommissie. Deze commissie stelt u in de gelegenheid om te worden gehoord. Het horen gebeurt in aanwezigheid van degene waarover u heeft geklaagd. De klachtencommissie stelt u en beklaagde tijdens de hoorzitting in de gelegenheid een nadere toelichting te geven en de commissieleden zullen u en beklaagde vragen stellen over de klacht.

De klachtencommissie brengt na de hoorzitting een advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het college neemt vervolgens een beslissing op uw klacht. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan u bekend gemaakt.

Hoe lang duurt de klachtafhandeling?

Uw klacht wordt binnen 10 weken afgehandeld. Indien nodig kan deze termijn met 4 weken worden verlengd.

Wat als u niet tevreden bent met de klachtafhandeling?

Het kan zijn dat u niet tevreden bent met de klachtafhandeling of het oneens bent met de beslissing op uw klacht. In dat geval kunt u zich wenden tot de onafhankelijke Zeeuwse Ombudsman.
   
De behandeling door de Zeeuwse Ombudsman komt in de plaats van de behandeling door de Nationale Ombudsman. U kunt daarom voor een beoordeling over de klachtafhandeling of –beslissing niet bij de Nationale Ombudsman terecht.

Geregistreerde klachten 2021

Op grond van artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht worden de geregistreerde klachten jaarlijks gepubliceerd.

Overzicht van de geregistreerde klachten in 2021:

  1. Volle gft-containers
  2. Functioneren medewerker TIM
  3. Functioneren medewerker TIM
  4. Handelen medewerker afdeling Belastingen
  5. Veegwerkzaamheden op vroege zondagochtend
  6. Onjuiste behandeling medewerker TIM
  7. Handelen TIM over zorgvraag
  8. Gedrag Boa's en onterechte waarschuwing
  9. Geen ontvangstbevestiging op Wmo-hulpvraag
  10. Onbeschofte behandeling medewerker milieustraat
  11. Afbreken telefoongesprek
  12. Geen reactie ontvangen, traag proces Wmo-aanvraag
  13. Geen reactie op MOR
  14. Foute uitspraak en niet nakomen toezegging
  15. Niet nakomen betalingstoezegging
  16. Geen antwoord op brieven, niet betrokken in procedure
  17. Klacht over intakegesprek, behandeling aanvraag Wmo
  18. Geen antwoord op e-mail, niet teruggebeld
  19. Onheuse bejegening medewerker afdeling Belastingen
  20. Dagelijks parkeren dienstauto op trottoir
  21. Gedragingen vrachtwagenchauffeur en bijvuller
  22. Uitblijven besluit om hulpvraag Jeugdwet
  23. Omgooien fiets door medewerker met bladblazer
  24. Mail verzonden naar derde
  25. Handelen TIM inzake Wmo-voorziening
  26. Handelen TIM inzake Wmo-voorziening
  27. Half ledigen groene container, slecht onderhoud buurt
  28. In brief mist zin om oud rijbewijs in te leveren
  29. Slechte bereikbaarheid, niet nakomen afspraken TIM
  30. Niet nakomen toegezegde hulp medewerker TIM
  31. Handelen telefoniste en receptionisten
  32. Handelen TIM/consulenten jeugdzorg
  33. Handelen afdeling Belastingen inzake dwangbevel
  34. Geen vervolg na reactie op brief
  35. Voor tweede maal ten onrechte parkeerbon
  36. Niet aanleveren gegevens op CD-ROM
  37. Handelen medewerker afdeling Publiekszaken
  38. Niet handhaven omvallende schoorsteen
  39. Antwoord afdeling Stadsbeheer op verzoek verwijderen onkruid
  40. Handelswijze inzake illegale rookgasafvoer
  41. Handelen TIM inzake Wmo-voorziening
  42. Reactie afdeling V&H op MOR-melding
  43. Werkwijze TIM inzake Wmo-aanvraag
  44. Procedure Wmo-voorziening
  45. Geen ontvangstbevestiging van info@middelburg.nl
  46. Onbeantwoord blijven hulpvraag Wmo
  47. Geen opvolging actie verzakt trottoir
  48. Handelen medewerker TIM
  49. Onvolledige informatie afhandelingstermijnen klacht