Heeft u met spoed een nieuw reisdocument nodig? Vraag uw reisdocument vóór 15.00 uur aan, dan kunt u het de eerstvolgende werkdag vanaf 11.00 uur afhalen (tenzij er onvoorziene omstandigheden zijn). Als u na 15.00 uur de spoedaanvraag indient, kunt u het reisdocument na twee werkdagen afhalen. Een spoedaanvraag kost u wel meer. Een reguliere aanvraag van het reisdocument duurt 5 werkdagen.

Afspraak maken spoedprocedure

Kosten

In 2021 kost een spoedaanvraag van een reisdocument € 50,90 extra.

De standaard kosten voor een paspoort zijn voor personen van 18 jaar en ouder (10 jaar geldig) € 74,75. Dus een spoedaanvraag in totaal € 125,65.

De standaard kosten voor een paspoort zijn voor minderjarigen (5 jaar geldig) € 56,55. Dus een spoedaanvraag kost in totaal € 107,45.

De standaard kosten voor een identiteitskaart zijn voor personen van 18 jaar en ouder (10 jaar geldig) € 64,00. Dus een spoedaanvraag in totaal €114,90.

De standaard kosten voor een identiteitskaart zijn voor minderjarigen (5 jaar geldig) € 32,90. Dus een spoedaanvraag kost in totaal € 83,80.

Aanvraag

Een reisdocument aanvragen via de spoedprocedure doet u:

Aan het loket

U kunt het stadskantoor alleen op afspraak bezoeken. U kunt direct online een afspraak maken. Ook kunt u telefonisch een afspraak maken, tel. (0118) 67 50 00.

U neemt mee:

  • Een goedgelijkende pasfoto die maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag. Aan pasfoto's worden strenge eisen gesteld. De eisen voor een pasfoto zijn vastgelegd in een fotomatrix. Deze vindt u op rijksoverheid.nl.
  • alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten die op uw naam staan, ongeacht of deze nog geldig zijn.

Bij vermissing van het document is een spoedprocedure niet mogelijk.

Te laat voor spoedprocedure

Lukt het zelfs met de spoedprocedure niet om op tijd een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart te verkrijgen? Dan komt u wellicht in aanmerking voor een nooddocument.

Is uw paspoort gestolen? Of bent u uw identiteitskaart verloren? Dan is het belangrijk dat u dit snel meldt bij de gemeente. Vermiste documenten verliezen na registratie automatisch hun geldigheid. Dit kan helaas niet meer worden teruggedraaid.