Zou u zich graag zelfstandig en veilig in en om uw huis willen verplaatsen? Dit is voor u misschien niet vanzelfsprekend door ziekte of beperkingen. Hoe kunt u zelf de situatie oplossen, welke hulpmiddelen zijn er en bij wie u kunt terecht als u er zelf niet uit komt?

Wat kunt u zelf doen?

  • Mandje aan de binnenkant van de brievenbus
  • Minder meubels in huis
  • Antislipmat onder uw vloerkleden
  • Geen losliggende snoeren
  • Led strips onder de trap die op sensor werkt. Als u dan op de trap loopt, gaat het licht automatisch aan. Zo kunt u zien waar u loopt.
  • U kunt tijdelijk een hoog/laag bed huren via een hulpmiddelenwinkel. U kunt hierover contact opnemen met uw verzekeraar of huisarts.
  • Buitenverlichting aanbrengen rondom uw huis
  • Tuinpaden breder maken
  • Tuinpad ophogen naar de deur
  • Verhuizen naar een gelijkvloerse woning. U kunt hiervoor contact opnemen met de woonstichting als u een huurhuis hebt of wilt.

Kijk voor meer praktische tips op www.mijnhuisopmaat.nl (externe link)

Hulpmiddelen

U kunt deze hulpmiddelen zelf kopen bij een bouwmarkt of hulpmiddelenwinkel.

  • Eifeltje
  • Rollator
  • Wandelstok
  • Grijper
  • Drempelhulp
  • Extra trapleuning
  • (Tweedehands) traplift

Bij wie kunt u terecht?

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Heeft u hulp nodig bij het stellen van uw vraag? Zoekt u advies bij een oplossing? Weet u de weg niet? Schakel dan een onafhankelijk cliëntondersteuner in.

Dat is iemand die naast u staat en met u meedenkt. De onafhankelijk cliëntondersteuner geeft u informatie of advies. Samen met u wordt gekeken wat het probleem is en welke oplossing daarbij kan passen. Onafhankelijke cliëntondersteuners verwijzen u naar de juiste organisatie. Waar nodig helpen ze bij het aanvragen van hulp of ondersteuning zoals bedoeld in de Wmo of Jeugdwet. Onafhankelijke cliëntondersteuners helpen u gratis met antwoorden, advies en hulp. Zij nemen het niet van u over. U blijft zelf de controle houden

U kunt terecht bij:

Geen oplossing gevonden?

Kan uw hulpvraag niet opgelost worden via bovenstaande stappen? U kunt dan een melding doen bij Toegang In Middelburg (TIM). Dan onderzoeken we of de Wmo of Jeugdwet een oplossing kan bieden. De eerste stap in het onderzoek is een telefoongesprek of keukentafelgesprek.

Contactgegevens Toegang In Middelburg (TIM)

TIM is van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 0118 67 50 00, e-mail: tim@middelburg.nl.

Spoed- of crisissituatie

Voor spoed- of crisissituaties die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, is TIM tussen 16.30 en 17.00 uur bereikbaar op 0118 - 67 50 00.

Tussen 17.00 en 08.30 uur en in het weekend en op feestdagen

Is er een spoed- of crisissituatie met jeugdigen tot en met 17 jaar, wat niet kan wachten tot de volgende werkdag?
Neemt u dan contact op met de crisishulp Jeugd, de bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst voor jeugdigen op telefoonnummer 085 - 48 33 129.

Is er een spoed- of crisissituatie met mensen van 18 jaar of ouder, wat niet kan wachten tot de volgende werkdag? Neemt u dan contact op met de Zeeuwse bereikbaarheidsdienst op telefoonnummer 085 - 222 00 19.