U kunt uw identiteitskaart aanvragen bij de gemeente waarin u woont. Voor het aanvragen van de identiteitskaart kunt u een afspraak maken.

Woont u in Middelburg en heeft u DigiD?

Dan kunt u de aanvraag van uw reisdocument het snelste regelen door deze online voor te bereiden. Klik op de onderstaande knop om uw aanvraag te starten via de verkorte digitale aanvraag.

DigiD linkOnline regelen met DigiD

Bij een verkorte digitale afspraak vult u vooraf enkele gegevens online in en betaalt u vooraf. U moet wel nog steeds naar het stadskantoor voor de aanvraag, maar deze afspraak duurt minder lang dan een reguliere afspraak voor een aanvraag identiteitskaart.

Wilt u een reguliere afspraak maken? U kunt online een afspraak maken(externe link), of bel 0118 67 50 00 voor het maken van een telefonische afspraak.

Spoed?

Heeft u met spoed een reisdocument nodig? Bij een aanvraag via spoedprocedure vóór 15.00 uur, kunt u het doorgaans de volgende werkdag vanaf 11.00 uur afhalen. Als u na 15.00 uur de spoedaanvraag indient, kunt u het reisdocument na twee werkdagen afhalen.

Tijdens de feestdagen wordt de levering van reisdocumenten aangepast. Dit heeft gevolgen voor het doen van spoedaanvragen. Lees de gevolgen verderop deze pagina.
 

Video uitleg identiteitskaart aanvragen

In deze animatievideo kunt u zien hoe u een identiteitskaart aanvraagt en uw nieuwe identiteitskaart op kunt halen.

Kosten identiteitskaart

De kosten in 2024 zijn:

  • Identiteitskaart voor 18 jaar en ouder (10 jaar geldig) € 75,80
  • Identiteitskaart voor minderjarigen (5 jaar geldig) € 40,90
  • Extra leges bij spoed: € 57,05

Aanvraag identiteitskaart

Iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van de identiteitskaart, dus ook (jonge) kinderen. Na 6 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen.

U kunt het stadskantoor alleen op afspraak bezoeken. U kunt een versnelde afspraak of een reguliere afspraak(externe link) maken. Ook kunt u telefonisch een reguliere afspraak maken, tel. 0118 67 50 00.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn.
  • De toestemming voor uw minderjarige kind kunt u op 2 manieren regelen:
  1. Indien jonger dan 12 jaar: ingevuld toestemmingsformulier reisdocument (inlog DigiD vereist). De toestemmingsgever hoeft dan niet persoonlijk op het stadskantoor te verschijnen bij de aanvraag.
  2. Ouders kunnen ook het formulier downloaden (pdf, 22 kB) en ingevuld meenemen naar het stadskantoor, samen met legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Ook is het formulier beschikbaar om op het stadskantoor zelf in te vullen.
  • Bij vermissing of diefstal maakt de gemeente een Verklaring van vermissing op.
  • Een goedgelijkende pasfoto die maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag. Aan pasfoto's worden strenge eisen gesteld. De eisen voor een pasfoto zijn vastgelegd in een fotomatrix. Deze vindt u op rijksoverheid.nl(externe link).
  • Geld: u betaalt de identiteitskaart bij de aanvraag met pin of contant.

Kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of Nederlandse identiteitskaart).
  • Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben.
  • Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht(externe link) geldt in de gehele zorgsector.
  • Heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren) of reist u als docent met studenten die jonger zijn dan 18 jaar? Dan kunt u problemen krijgen bij de persoonscontrole op een luchthaven als u alleen met uw kind(eren) reist. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van de Koninklijke Marechaussee(externe link).

Aangepaste levering reisdocumenten Hemelvaart en Pinksteren

Tijdens de feestdagen wordt de levering van reisdocumenten aangepast. Dit heeft gevolgen voor het doen van spoedaanvragen.

Hemelvaart

Gemeente Middelburg is gesloten op donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei. Spoedaanvragen die op woensdag 8 mei voor 15.00 uur worden aangevraagd, worden op maandag 13 mei geleverd.

Pinksteren

Gemeente Middelburg is gesloten op maandag 20 mei. Spoedaanvragen die op vrijdag 17 mei voor 15.00 uur worden aangevraagd, worden op dinsdag 21 mei bezorgd bij gemeente. 

Bijzonderheden identiteitskaart

Nederlandse identiteitskaarten die op of na maandag 20 januari 2014 zijn aangevraagd, zijn officieel geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, maar naar een beperkt aantal landen(externe link). Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Daar staat tegenover dat de identiteitskaart goedkoper is.

In uw paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Het kan soms onduidelijk zijn of er een letter ‘O’ in staat of het cijfer ‘0’. De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op uw identiteitskaart.

Meer vragen en antwoorden over paspoort en identiteitskaart(externe link) op rijksoverheid.nl.

Verenigd Koninkrijk

Als gevolg van de Brexit kan sinds 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig. Wél gelden er enkele uitzonderingen. Hierover leest u meer op de website van de Rijksoverheid(externe link).