Zou u graag zelfstandig naar het ziekenhuis, familie of kennissen willen gaan?  Maar kunt u geen auto meer rijden of fietsen? Hoe kunt u zelf de situatie oplossen, welke hulpmiddelen zijn er en bij wie u kunt terecht als u er zelf niet uit komt?

Wat kunt u zelf doen?

Reizen met de buurtbus

In Middelburg rijdt de buurtbus (lijn 569). Het is dezelfde route die ook door de Seniorentaxibus gereden werd en voorheen door de Servicebus.De Buurtbus is een openbaar vervoer voorziening en dus voor iedereen toegankelijk. In Middelburg betaalt met 2 euro per rit en de bus rijdt op dinsdag en donderdag door Middelburg-Noord en centrum (lijn 569). Hij start en stopt bij het station in Middelburg en rijdt van 09.00 tot 17.00 uur de hele dag door hetzelfde rondje. De chauffeurs zijn vrijwilligers.

Zone taxi

De NS-Zonetaxi rijdt vanaf de eerste tot en met de laatste trein. De zonetaxi moet u van tevoren boeken(externe link).

Halte taxi

De haltetaxi biedt taxivervoer van bushalte naar bushalte in Zeeland. Deze rijdt op routes of momenten waar(op) de gewone bus niet meer rijdt. De haltetaxi sluit aan op de dienstregeling van de bussen. De haltes herkent u aan de sticker ‘HALTETAXI’ op het haltebord. Houd er rekening mee dat de haltetaxi niet volgens een dienstregeling rijdt. U moet de haltetaxi vooraf reserveren(externe link).

U kunt ook reizen met het openbaar vervoer. Of met een taxi.

Wanneer uw auto of uw fiets niet meer bruikbaar is, dan kunt u deze verkopen. Met dat geld van de verkoop kunt u een geschikt vervoermiddel kopen, zoals een scootmobiel. U kunt hiervoor terecht bij hulpmiddelenwinkels.

Hulpmiddelen

U kunt zich in het dagelijks leven prima in en om uw huis kunt bewegen. Maar bij dagjes uit of lange afstanden ondervindt u problemen. U kunt dan een hulpmiddel lenen bij de hulpmiddelenwinkel, bijvoorbeeld Medipoint of Welzorg. Zo betaalt u alleen de dagen u er werkelijk gebruikt van maakt. U kunt eventueel contact opnemen met uw zorgverzekeraar om te vragen of zij het hulpmiddel vergoeden. Dit verschilt per hulpmiddel.

Bij wie kunt u terecht?

  • Vraag uw buren, familie of kennissen of zij u kunnen vervoeren naar belangrijke afspraken, zoals naar het ziekenhuis. Hebt u zelf een auto, maar mag of kunt u niet meer rijden? Mogelijk kan iemand u met uw eigen auto vervoeren.
  • Vrijwilligers vragen u naar uw afspraak te brengen. Neem contact op met bijvoorbeeld Vizita(externe link) (vraag-aanbod vrijwilligers), Manteling(externe link), of de kerk.
  • Valys is er voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio willen maken. De Valys is bruikbaar voor lange afstanden, vanaf 25 kilometer. Voor het Valys-vervoer kun je in aanmerking komen als je van de gemeente Wmo-vervoer hebt (taxipas, scootmobiel, driewielfiets, e.d.), een rolstoel of een gehandicaptenparkeerkaart. Je kunt ook in aanmerking komen als je een OV-begeleiderskaart of een verklaring van de gemeente al er een noodzaak voor bovenregionaal vervoer bestaat. Op de website van Valys kunt u een pas aanvragen(externe link).
  • Voor vervoer naar een medische behandeling of consult kunt u een vergoeding aanvragen bij uw zorgverzekering als u: 
    • zich alleen per rolstoel kan verplaatsen;
    •  nierdialyse in een instelling krijgt;
    • oncologische behandeling ondergaat (chemotherapie, radiotherapie of immunotherapie);
    • alleen kunt reizen met begeleiding omdat u slecht ziet. In deze situaties mag u het collectief vervoer niet gebruiken.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Heeft u hulp nodig bij het stellen van uw vraag? Zoekt u advies bij een oplossing? Weet u de weg niet? Schakel dan een onafhankelijk cliëntondersteuner in.

Dat is iemand die naast u staat en met u meedenkt. De onafhankelijk cliëntondersteuner geeft u informatie of advies. Samen met u wordt gekeken wat het probleem is en welke oplossing daarbij kan passen. Onafhankelijk cliëntondersteuners verwijzen u naar de juiste organisatie. Waar nodig helpen ze bij het aanvragen van hulp of ondersteuning zoals bedoeld in de Wmo of Jeugdwet. Onafhankelijk cliëntondersteuners helpen u gratis met antwoorden, advies en hulp. Zij nemen het niet van u over. U blijft zelf de controle houden

U kunt terecht bij:

Geen oplossing gevonden?

Kan uw hulpvraag niet opgelost worden via bovenstaande stappen? U kunt dan een melding doen bij Toegang In Middelburg (TIM). Dan onderzoeken we of de Wmo of Jeugdwet een oplossing kan bieden. De eerste stap in het onderzoek is een telefoongesprek of keukentafelgesprek.

Contactgegevens Toegang In Middelburg (TIM)

TIM is van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 0118 67 50 00. Voor spoedsituaties die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten zijn we tussen 16.30 en 17.00 uur ook telefonisch bereikbaar. E-mail: tim@middelburg.nl.