Een Wmo vervoerspas is voor de regiotaxi. De regiotaxi is een aanvulling op het openbaar vervoer. De taxi haalt u thuis op en brengt u waar u heen wilt. De taxi kan een personenauto of busje zijn. Vaak reist u met andere passagiers. Daarom duurt een rit met de regiotaxi meestal wat langer dan een gewone taxirit. U kunt elke dag met de regiotaxi reizen van 07.00 tot 23.00 uur.

De regiotaxi kunt u gebruiken voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie of kennissen, boodschappen doen, sporten of een avondje uit. De Wmo vervoerspas is niet bedoeld voor het vervoer naar uw werk, school of dagbesteding. Hiervoor zijn andere vervoersoplossingen. Meer informatie kunt u vragen bij TIM via telefoonnummer: 0118 67 50 00 of email tim@middelburg.nl.

Hoe lang van tevoren kunt u een regiotaxi reserveren?

Voor het reserveren van een regiotaxi belt u minimaal 2 uur van tevoren. Wanneer het om een prioriteitsrit gaat, belt u minimaal 2,5 uur voor de gewenste vertrektijd. Een regiotaxi kunt u al enkele dagen of een week van tevoren reserveren. Voor het reserveren van een regiotaxi belt u naar de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland (GVZ), via het telefoonnummer 088 235 80 50.

Bel regiotaxi

Welke gegevens geeft u door?

  • uw naam 
  • het nummer van uw Wmo vervoerspas
  • uw gewenste vertrektijd
  • de plaats van vertrek
  • uw bestemming
  • of er iemand met u meereist
  • (eventueel) uw hulpmiddel (bijvoorbeeld rolstoel of rollator)
  • u gebruik wilt maken van een gratis belservice
  • of u een prioriteitsrit boekt

Gratis belservice

U kunt gebruikmaken van de gratis belservice. Dan krijgt u vijf minuten voor aankomst van de regiotaxi een automatisch belbericht. Dit geeft u de tijd om bijvoorbeeld uw jas aan te trekken.

Prioriteitsrit

Het is mogelijk om een rit te reserveren met de garantie dat u op de juiste tijd aankomt. Dit is alleen bedoeld voor bijeenkomsten of gelegenheden waarbij het noodzakelijk is dat u op tijd bent. Denk daarbij aan een huwelijk, ziekenhuisopname of uitvaart. Een prioriteitsrit bestelt u minimaal 2,5 uur voor de gewenste vertrektijd.

Hoe laat moet u klaar staan?

De taxi kan een kwartier voor of na de afgesproken tijd bij u aankomen. Houd er dus rekening mee dat u op tijd klaar staat.

Hulp van de chauffeur

Als het nodig is, begeleidt de chauffeur u van en tot de voordeur. De chauffeur kan u ook helpen bij het in- en uitstappen en het dragen van een tas of koffer.

Hoe werkt een vervoerspas?

Bij het in- en uitstappen, vraagt de chauffeur om uw Wmo vervoerspas. Hij haalt uw pas door de kaartlezer om uw rit te registreren.

U kunt op twee manieren afrekenen U hoort bij het bestellen van uw taxi direct de prijs van de rit.

  1. Bij de chauffeur kunt u pinnen of contant betalen, bij voorkeur met gepast geld.
  2. U ontvangt maandelijks een rekening. De kosten hiervoor bedragen € 2,50 per maand. Dit dient u eenmalig telefonisch aan te vragen via 088 - 235 80 50.

U kunt aan de chauffeur een bonnetje vragen voor uw administratie. Op het bonnetje staan uw reisgegevens en uw taxikosten.

Kilometers

U mag met uw Wmo vervoerspas per taxirit maximaal 30 kilometer reizen tegen Wmotarief. Uw reis begint of eindigt op Walcheren. Wanneer u meer dan 30 km reist met uw Wmo vervoerspas betaalt u een hoger tarief.

Tarieven

De kosten voor een rit bestaan uit een starttarief en een tarief per gereden kilometer. Het starttarief is € 1,34. Vervolgens betaalt u per gereden kilometer € 0,32. Na 30 kilometer betaalt u € 1,59 per kilometer.

Uitzondering

Sommige inwoners van Middelburg wonen verder dan 30 kilometer van een bestemming in Goes, Terneuzen of Zierikzee. Voor deze steden geldt een uitzondering. Als u in één van die plaatsen moet zijn voor een speciaal bezoek, dan betaalt u mogelijk het lage kilometertarief. Informeer bij Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland voor de specifieke bestemmingen.

Wat doe ik als ik buiten de regio wil reizen?

Als u recht heeft op de Wmo-regiotaxipas, heeft u ook recht op vervoer buiten uw regio. Vervoer buiten uw regio wordt georganiseerd door Valys. Op de website van Valys vindt u meer informatie. U kunt ook bellen met 0900 - 9630. Valys brengt u in Nederland waar u met het openbaar vervoer of de regiotaxi niet kunt komen.

Medereiziger

Per rit mag er maximaal één persoon met u meereizen. Uw medereiziger betaalt hetzelfde tarief als u. Indien uw medereiziger in het bezit is van een eigen Wmo vervoerspas, dan vragen wij hem/haar om deze pas te gebruiken.

Taxi delen

De kans is groot dat u uw taxi moet delen met andere passagiers. Het kan zijn dat de chauffeur een stukje omrijdt om een andere passagier op te halen of eerst weg te brengen. Het is dus mogelijk dat u niet rechtstreeks naar de plaats van bestemming rijdt en daardoor wat langer in de taxi zit.

Veiligheid

Voor uw eigen veiligheid vragen wij u de aanwijzingen van de chauffeur op te volgen. In de taxi bent u verplicht de autogordel te gebruiken. Als u gebruik maakt van een rolstoel, mag u tijdens de taxirit in uw rolstoel blijven zitten. Uw rolstoel moet hiervoor wel geschikt zijn. De chauffeur weet of uw rolstoel geschikt is.

Kleine kinderen kunnen ook meerijden met de taxi. U moet dan wel zelf zorgen voor een geschikte autostoel. Deze moet met de autogordels vast te zetten zijn op de achterbank. De chauffeur kan u hierbij helpen.

Dieren

Een blindengeleide- of hulphond reist gratis mee. Huisdieren zijn alleen toegestaan als deze op uw schoot vervoerd kunnen worden. Ze moeten dan wel in een tas of kooi zitten. Als huisdieren op deze manier vervoerd worden, mogen ze zonder extra kosten met u mee.

Aansprakelijkheid

De vervoerder is niet aansprakelijk voor vermissing van goederen of gelden en ontstane schade aan bezittingen gedurende de taxirit.

Heeft u vragen, opmerkingen of bent u niet tevreden?

Neem dan contact op met de Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland via telefoonnummer 088 - 235 80 50. Wilt u een klacht indienen, dan kunt u dit doen bij TIM via het e-mailadres tim@middelburg.nl.