Gehandicaptenparkeerkaart
Bent u gehandicapt en loopt u daardoor moeilijk? Dan kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dit kan een bestuurderskaart of een passagierskaart zijn.
Parkeren in Middelburg met een gehandicaptenparkeerkaart kan in alle parkeervakken zonder betaling. De invoering van het kenteken parkeren heeft hier geen invloed op. Bij veranderingen hierin informeren wij alle inwoners die een gehandicaptenparkeerkaart hebben.
Voorwaarden gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders
Om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerkaart
- kunt u minder dan 100 meter lopen;
- bestaat de situatie minimaal een half jaar;
- bent u afhankelijk voor het vervoer van deur tot deur van de hulp van de bestuurder die u vervoert
- bent u bestuurder of passagier van een motorvoertuig op meer dan 2 wielen of van een brommobiel;
- Ondergaat u een medisch onderzoek door een door de gemeente aangewezen arts. Dit is een verplicht onderdeel van de aanvraag. Medisch onderzoek is niet nodig als uit eerder onderzoek is bepaald dat u aan de voorwaarden voldoet.
Wanneer u permanent aan een rolstoel gebonden bent, komt u zonder meer in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart.
Passagierskaart
Heeft u een handicap en kunt u zelf niet rijden? Dan kunt u een passagierskaart aanvragen. Met deze kaart kan uw chauffeur onder meer op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. De kaart is persoonsgebonden. Dit betekent dat er geen kenteken van een voertuig op de kaart hoeft te staan. Op de passagierskaart staat een hoofdletter P.
Om in aanmerking te komen voor een passagierskaart voldoet u aan dezelfde voorwaarden als de gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders. Daarnaast heeft u bij vervoer van deur tot deur de hulp nodig van de bestuurder die u vervoert.
Kinderen kunnen ook in aanmerking komen voor de passagierskaart. Zij moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen.
Kosten gehandicaptenparkeerkaart
Voor een eerste aanvraag gehandicaptenparkeerkaart betaalt u in 2025 € 204,20. Dit bedrag bestaat uit € 148,05 voor het medisch onderzoek en € 56,15 voor aanvraag van de kaart. Deze kosten betaalt u direct als u de aanvraag indient. Dit doet u door het bedrag aan ons over te maken op rekeningnummer NL91 BNGH 0285 0387 45 o.v.v. uw naam en adres.
Wij nemen de aanvraag alleen in behandeling als we het bedrag van u hebben ontvangen .
Blijkt uit het medisch advies dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart? Dan ontvangt u € 56,15 van ons terug.
Bij het verstrijken van de geldigheidsduur wordt op uw verzoek een nieuwe kaart verstrekt met een nieuwe geldigheidsduur.
Verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart zonder medisch onderzoek kost in 2025 € 56,15.
Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart
U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart schriftelijk bij ons aan. Vul hiervoor het aanvraagformulier gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 76 kB) in. Voeg bij de aanvraag een goedgelijkende pasfoto toe die maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag. Aan pasfoto's worden strenge eisen gesteld. De eisen vindt u op rijksoverheid.nl.
Stuur het aanvraagformulier met de pasfoto per post naar:
Gemeente Middelburg
Postbus 6000
4330 LA Middelburg
Heeft u hulp nodig bij de aanvraag bel dan naar 0118 67 50 00, Afdeling TIM. Wilt u het aanvraagformulier afgeven en/of op het stadskantoor betalen. Dat kan alleen op afspraak. Maak een afspraak door te bellen naar 0118 67 50 00.
Medische keuring
Om te beoordelen of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, ondergaat u een medisch onderzoek. Een arts van Argonaut nodigt u hiervoor uit. De arts geeft een objectief en onafhankelijk medisch advies. De gemeente gebruikt dit advies voor de uiteindelijke toewijzing of afwijzing van uw verzoek. Als u niet in aanmerking komt voor een kaart, dan krijgt u hierover schriftelijk bericht. Bij toekenning van de gehandicaptenparkeerkaart krijgt u de kaart binnen maximaal 6 weken na de aanvraag en betaling thuis gestuurd.
Geldigheid gehandicaptenparkeerkaart
De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig.
Verlies, diefstal of beschadiging gehandicaptenparkeerkaart
Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren of is deze gestolen? Doe dan bij de gemeente Middelburg aangifte via Gevonden of verloren voorwerpen. U ontvangt een bevestigingsmail die u meestuurt bij het aanvragen van een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart.
Bij verlies of diefstal in het buitenland doet u aangifte bij de lokale politie en neemt u het bewijs mee voor aangifte bij de gemeente in Nederland.
Is uw kaart beschadigd? Vraag dan direct een vervangende kaart aan. Als u de nieuwe kaart heeft ontvangen, stuurt u de oude beschadigde kaart terug.