Boodschappen aan de bestuurders van de vijf overheidsorganisaties en aan de directie van Driestar.

In deze fase van het participatieproces Waterpark Veerse meer was de participatiegraad adviseren.

Om het participatieproces af te sluiten hebben we gezocht naar een passend alternatief dat een beetje in de buurt komt van wat we van plan waren. We hebben de deelnemers gevraagd om aan te geven welke boodschap ze aan de bestuurders van de vijf overheidsorganisaties en de directie van Driestar mee willen geven bij de overhandiging van de adviezen over verkeer en natuur & landschap.

Een aantal deelnemers heeft hier gehoor aangegeven en hun boodschappen leest u hieronder. Omdat we de boodschappen ook plaatsen op onze website, kunnen wij vanwege AVG de boodschappen enkel anoniem met u delen. Aan het eind zijn nog toegevoegd de reacties die de directeur van Driestar respectievelijk de wethouder gegeven zouden hebben bij het in ontvangst nemen van de adviezen.

Boodschap 1

(Datum: 08 april 2020)

In de periode van november 2019 tot maart 2020 heb ik als inwoner van Arnemuiden de gelegenheid gehad deel te nemen aan alle door de Gemeente Middelburg georganiseerde WVM participatiesessies. Achteraf gezien hebben deze participatiesessies mij positief verrast! De bijeenkomsten waren goed voorbereid, er werd veel relevante informatie verstrekt, alles verliep in een positieve/constructieve sfeer, er werd door de organisatie uitstekend geluisterd naar de reacties van de lokale gemeenschap en het hele traject werd zorgvuldig gedocumenteerd en gecommuniceerd. Wat mij betreft een uitstekend voorbeeld van een professionele inspraak procedure, met de juiste prioriteitsstelling van de Gemeente Middelburg, de medewerkers en directie van Driestar en de door hen ingehuurde experts!

Evenals vele andere inwoners van Arnemuiden maakte ik mij aan de start van het participatietraject grote zorgen over een dergelijk massaal vakantiepark vlak bij mijn woonplaats. Gedurende het participatie-traject zijn een aantal van deze zorgen weggenomen, helaas niet allemaal. Driestar heeft overduidelijk de intentie om een prachtig vakantiepark te gaan ontwikkelen, met aandacht voor natuur en landschap en een park dat (tot op zeker niveau) ook publiekelijk toegankelijk zal worden gemaakt. Indien er dan toch op het terrein van de Witte Raaf zo’n groot vakantiepark moet worden gebouwd, dan heeft Driestar hier wel een bijzonder indrukwekkend plan voor gemaakt!

Punt van zorg blijft echter de verkeerssituatie met een dergelijk gigantische toestroom aan nieuwe toeristen, wetende dat op dit moment reeds te veel verkeer door de kern van Arnemuiden rijdt. Driestar zal op het nieuwe vakantiepark parkeergelegenheid gaan realiseren voor meer dan 1500
auto’s. Deze auto’s met vakantiegangers zullen mijns inziens dagelijks af en aan rijden naar de Zeeuwse kust en naar de Zeeuwse trekpleisters. Bovendien zal de naburige Camping Kruitmolen als gevolg van de Driestar bouwplannen fors gaan uitbreiden, wat ook weer een aanzienlijke extra
verkeersstroom zal genereren. Het is ondoenlijk dat dit verkeer allemaal door de kernen van Arnemuiden, Lewedorp en Wolphaartsdijk heen moet. De enige afdoende oplossing hiervoor is een volledig nieuwe afrit/toerit van de A58 tussen Lewedorp en Arnemuiden, waarbij de vakantiegangers via deze nieuwe A58 afrit/toerit zowel van/naar Goes als van/naar Vlissingen kunnen bewegen. Deze optie is tijdens de participatie-traject uitvoerig ter sprake geweest, echter kost zeer veel geld. Het is mij tot op heden niet duidelijk wie dit gaat betalen. Wel duidelijk is dat realisatie hiervan zeer lange tijd in beslag zal gaan nemen. Een bijkomend probleem wordt dan het bouwverkeer. Voor de realisatie van een gering aantal woningen op de Zilveren Schor heeft de gemeenschap van Arnemuiden in de afgelopen jaren dagelijks veel te veel bouwverkeer door het centrum heen zien rijden. Voor de realisatie van het Driestar plan (met een 1000-tal vakantiewoningen) zal de intensiteit van het bouwverkeer nog vele malen hoger zijn dan wat we voor Zilveren Schor hebben ervaren. Het centrum van Arnemuiden is hier gewoonweg niet geschikt voor, echter een alternatieve oplossing op de korte- en middellange termijn is niet in beeld. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat in de komende jaren de bouw van het nieuwe Driestar vakantiepark reeds gaat starten, terwijl de verkeerssituatie nog steeds wordt bediscussieerd.

Samenvattend kom ik dus tot de conclusie dat het participatie-traject een uitstekende start is geweest, maar dat dit in de komende maanden dient te worden voortgezet om tot een finale oplossing te komen voor de verkeerssituatie.

Boodschap 2

Inwoner Arnemuiden: Ik heb de bijeenkomsten als positief ervaren. Heb niet een bijzondere boodschap voor Driestar. Wel voor bestuur gemeente Middelburg. Hoop dat er iets terecht komt van de adviezen. Ik blijf het betreuren dat een park van zo’n omvang gebouwd gaat worden. Overdaad!

Boodschap 3

Inwoner Arnemuiden: Het participatie traject voor het WVM was een solide, serieus en constructief proces, Deelnemers waren oprecht geïnteresseerd en de meeste waren niet vast geroest aan voor af ingenomen posities. De investeerder heeft zijn uiterste best gedaan om bezwaren, onduidelijkheden en suggesties te begrijpen en in de meeste gevallen te adresseren in zijn plannen. Ook de snelheid waarmee punten werden bestudeerd en vervolgens alternatieven werden gepresenteerd droeg bij aan de effectiviteit, geloofwaardigheid en integriteit van het proces en zeker aan het beeld van een serieuze investeerder die geïnteresseerd is in de lange termijn succes van zijn park inclusief een goede relatie met zijn omgeving. Een tekst boek participatie traject !! Niet op zijn minst dankzij een goede en professioneel facilitatie door de gemeente Middelburg. Ik besef dat dit een hele positief beeld schets, maar zeker welgemeend.

Het enige negatieve wat ik zou kunnen bedenken is dat de deelname vanuit de samenleving nogal beperkt was en daarmee de vooruitgang geboekt in begrip voor plannen en zorgen slechts van toepassing is op een zeer klein groepje. Een lange weg te gaan daardoor maar een goede start.

Boodschap 4

Inwoner Arnemuiden: een favoriet gedicht van mij, voor in het advies met betrekking tot Waterpark. Nu het toch schriftelijk blijft allemaal, misschien wel passend. Gemaakt door Kopland op basis van een werkelijke redevoering van een Indiaans opperhoofd toen hij "zijn" land moest prijsgeven. Verwoesten vind ik zelf niet heel passend hier. Maar ik hoop dat we goed beseffen wat we doen, je draait het niet zomaar terug als je eenmaal grote hoeveelheden beton in de grond zet.

Het opperhoofd spreekt
"Gij vraagt van mijn volk de plek waar het leeft
aan u te verkopen.
Ik begrijp het niet
wij zijn deel van de aarde en de aarde is deel
van onszelf, de bloem onze zuster, het paard onze broeder,
de lucht onze adem, het water ons bloed
wij zijn mensen en niet meer dan dit, deze plek
doet ons komen en gaan zoals een moeder dat doet, zij geeft
ons een lichaam en neemt het terug in haar schoot
wij verdwijnen zoals de nevel vlucht voor de zon
en de zon voor de nevel, maar onze doden blijven, als zand,
water en wind, zij hebben hun plek lief
zoals ook de plek hen liefheeft
Gij vraagt van mijn volk de plek waar het leeft
maar gij vraagt om iets wat mijn volk niet bezit, zoals
het leven de mens niet bezit en de mens niet het leven
Ik zal met mijn volk vergaderen over onze woorden tot u
voordat gij komt om mijn volk te doden
en deze plek te verwoesten
Ik begrijp het niet
maar onze woorden zullen blijven als de sterren."
Rutger Kopland
"Tot het ons loslaat"

Boodschap 5

2 inwoners uit Wolphaartsdijk beiden aanwezig geweest tijdens meerdere bijeenkomsten van dialoogsessies en begeleidingsgroep willen graag in de eerste plaats hun dank uitspreken over de manier waarop met ons is omgegaan. Wij zijn vanaf de eerste bijeenkomst serieus genomen en er is goed naar ons geluisterd. Dit is ook te lezen in het advies wat is uitgebracht en wordt of is aangeboden aan de wegbeheerders. We gaan er wel van uit dat dit advies net zo serieus wordt genomen als wij in het participatietraject. Want het is leuk om een stukje inspraak te genereren en daarmee de mensen de indruk te geven dat hun mening telt, maar de werkelijke invulling is weer een heel ander verhaal. We gaan er dus wel van uit dat het advies wat is uitgebracht zoveel mogelijk wordt gevolgd, en ook handen en voeten wordt gegeven. Als dat zo is en daar vertrouwen we wel op, zijn we tevreden met deze aanpak. Als dat dan ook nog binnen een redelijke termijn gebeurt hebben alle insprekers niet voor niets hun tijd hieraan besteedt.

Boodschap 6

Inwoner Lewedorp: Bij het advies verkeersafwikkeling zou ik de hoop hebben uitgesproken dat Driestar en de publieke partijen eerst en vooral zouden moeten inzetten op het meer concreet maken van wat ze met een ‘robuuste ontsluiting’ bedoelen. Het is zinvol om zo snel als mogelijk de abstractie om te gaan zetten naar een beeld van hoe, waar, wat, wie en wanneer. Als dat mogelijk is, zet je een belangrijke stap naar een meer geloofwaardig proces bij de mensen die er direct of indirect bij betrokken worden. Diegene die er nu vanuit die groep zich bij betrokken voelen, kennen het proces daarachter, maar kunnen dat alleen maar geloofwaardig overbrengen als dat gebeurt in taal die duidelijk is.

Boodschap 7

Nog een reactie uit Lewedorp.

Mogelijk wat laat, maar toch nog een reactie van mijn kant over het prettige en positief verlopen participatie proces. Je kunt ergens een andere mening over hebben maar als dat tot uitdrukking kan worden gebracht in een participatieproces geeft dat voldoening van de energie die je er in stopt. Dat heb ik in ieder geval ervaren. Met interesse voor het vervolg.

Boodschap 8

Uit Arnemuiden: En graag maak ik van de gelegenheid gebruik om een reactie te geven op het gelopen participatie-traject: Allereerst een groot compliment aan de bestuurders en ambtenaren van gemeente Middelburg v.w.b. dit participatie-traject. Knap dat de gemeente, vooruitlopend op de nieuwe omgevingswet, nu al zo pro-actief het overleg opzoekt met allerlei belanghebbenden bewoners, organisaties en stakeholders. In de participatiebijeenkomsten voor verkeer en landschap heb ik een groeiend enthousiasme en waardering geconstateerd voor de plannen van Driestar. V.w.b. de participatiebijeenkomsten is het bijzonder mooi om te zien dat in goed overleg door verschillende belanghebbende personen en organisaties er consensus wordt bereikt over lastige vraagstukken en vervolgens vertaald zijn naar structurele oplossingsrichtingen/adviezen. De support van deskundige partijen zoals Goudappel Coffeng (verkeer) en Kuiper Compagnons (landschap) heeft er zeker een positieve bijdrage bij geleverd. Zij waren in staat om de creatieve input vanuit de groepen te vertalen naar concrete en gedragen oplossingsrichtingen. In mijn ogen is dit een goede en bovenal geslaagde vorm van participatie ! Tot slot wel nog een signaal aan de bestuurders. Afgelopen periode hebben we in de provincie Zeeland 2 grote projecten zien mislopen. Allereerst Hyperloop en vervolgens de Marinierskazerne. Twee indrukwekkende projecten waar we als Zeeuwen helaas achter het net vissen. Laat we zorgen dat dit niet gebeurt met de plannen van Driestar. Sterker nog: de plannen en ambities van Driestar hebben minimaal de impact van de optelsom van Hyperloop en de Marinierskazerne!

Zowel voor de provincie Zeeland, Walcheren en Gemeente Middelburg in het bijzonder op het gebied van werkgelegenheid, toerisme, recreatie, detailhandel. Bovendien zal het milieuvriendelijke park met haar duurzaam karakter in mijn overtuiging zorgen voor een waterpark van (Europees) formaat. Iets waar uiteindelijke elke Zeeuw zeer trots op zal zijn en goed kunnen gebruiken na de Coronacrisis.

Reactie G. Vonk (Driestar)

Hartelijk dank voor alle aangeboden adviezen. Het is een bijzonder proces geweest. Zo uitgebreid hebben wij, als Driestar, dit nog niet eerder meegemaakt. Over het afgelopen jaar zijn er tientallen bijeenkomsten geweest waarbij omwonenden en betrokkenen hun ideeën hebben gedeeld hoe dit project verbeterd kan worden. Ook milieuverenigingen hebben een zeer belangrijke inbreng gegeven. De landschapsarchitecten en verkeersdeskundigen hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd om de inbreng zo zorgvuldig mogelijk te verwerken en er een beter plan van te maken.

Dit heeft geresulteerd in een plan dat behoorlijk is aangepast. Er is veel meer water en natuur toegevoegd. Door het nieuwe landschapsplan zijn er ook minder overnachtingseenheden mogelijk, wat resulteert in 13% minder overnachtingseenheden ten opzichte van het eerdere plan van Driestar. Ten opzichte van het huidige bestemmingsplan gaat het aantal overnachtingseenheden verder terug van 1.335 naar 895, ofwel min van 33%. Daardoor is het in alle opzichten een veel beter plan geworden en daar zijn we blij mee. Een groot voordeel van de veranderingen is dat er minder verkeer zal zijn, vergeleken bij het oorspronkelijke plan. De realisatie van het nieuwe plan is wel veel duurder geworden omdat er meer water en natuur is toegevoegd. En ook zijn er minder exploitatiemogelijkheden omdat er minder eenheden kunnen worden verhuurd. Maar dat accepteren we omdat mede op grond van alle adviezen een completer plan geworden is dat ook nog eens heel mooi in het landschap past.

Daarom veel dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft.

Reactie wethouder C. Simons (gemeente Middelburg)

Vanuit het College kijken we met voldoening naar het participatie proces wat hier gelopen is, dank daarvoor. Specifiek op het gebied van het verkeer zijn door jullie op hele constructieve en innovatieve manier ideeën aangedragen die als geheel meegenomen worden in het vervolg proces. Het meedenken en het uitwerken van de ideeën maar ook het goed luisteren naar elkaar heeft positief bijgedragen tot dit resultaat. Natuurlijk zijn we er nog niet, de wegbeheerders hebben de handschoen op gepakt en werken nu aan jullie ideeën om te komen tot een voorkeursvariant voor de eindsituatie en de tijdelijke verbeteringen per kern.

Nogmaals dank voor uw medewerking en ik hoop in de toekomst nog uw hulp te kunnen inroepen.