Resultaten vragenlijst project groot onderhoud verharding en aanleg regenwaterriool Molenwater

Vragen en antwoorden over de aanstaande werkzaamheden in het Molenwater en omgeving.

De parkeervakken zijn te smal.

We maken parkeervakken zoveel mogelijk volgens de richtlijnen. Sommige vakken worden daarom iets groter dan nu.

Het is niet duidelijk waar je mag parkeren.

We maken parkeervakken herkenbaar met witte stenen. Op plekken waar parkeren niet mag, gebruiken we een andere soort en kleur bestrating.
 

Graag het aantal parkeerplaatsen behouden of uitbreiden.

Sommige nu te kleine parkeervakken worden groter met als gevolg dat er enkele minder aangelegd kunnen worden. We doen ons best om zoveel mogelijk parkeervakken terug te maken zonder groen of gezonde bomen op te offeren.
 

Er wordt erg hard gereden.

Snelheidsmetingen tonen aan dat er niet structureel te hard wordt gereden maar dat de beleving zo is begrijpen wij. Bovendien moet er aan snelheidsmatiging worden gedaan als dit kan. Al blijft ook daarna het een kwestie van verkeersgedrag. Concrete maatregelen die we nemen om de snelheid te verlagen:

  • De rijbaan ongeveer een halve meter smaller maken naar 5,80 meter;
  • Mogelijk een extra drempel aanleggen bij de kruising met de Lutherse Kerklaan;
  • Asfalt vervangen door stenen.
     

Kan de gemeente controleren op te hard rijden?

Controleren op snelheid doet de politie. De gemeente mag dat niet. Als u overlast ervaart willen wij u vragen om dit te melden bij de politie.
 

Kunnen de ronde cirkels op de kruisingen terug komen?

Nee, dit doen we niet. De cirkels zijn landelijk een aantal jaren “in de mode” geweest maar hebben geen betekenis en zeer beperkte attentiewaarde. Ook zouden dan alle kruisingen in een gemeente op dezelfde wijze van een cirkel moeten worden voorzien. Waar mogelijk halen we ze weg.
 

Verkeersveiligheid bij school en opvang is onveilig tijdens drukte.

We zijn in goed overleg met deze organisaties. Wat we in ieder geval gaan doen:

  • Parkeervakken voor de school worden een permanente Kiss & Ride zone zonder tijdvakken;
  • De stoep voor de school breder maken;
  • De ‘’schoolzone’’ beter zichtbaar maken. 
     

Bestaande bomen en beplanting graag houden en meer groen aanbrengen.

Het uitgangspunt is om gezonde bomen en beplanting met voldoende levensverwachting te houden. Er zijn op het parkeerterrein een aantal bomen en beplanting waarvan de kwaliteit matig is of op een onlogische plaats staan. Als we groen weghalen planten we zo dicht mogelijk in de buurt groen terug. Het doel is om de straat op enkele plaatsen groener te maken. 

Groen wordt niet goed onderhouden en hangt over stoepen en parkeervakken.

Het onderhoud moet voldoende aandacht krijgen. We brengen dit onder de aandacht bij de onderhoudsmedewerkers.
 

Bij droog en warm weer stinken de afvoerputten (kolken). 

In de kolken zit een schermpje tegen de stank. Het kan dat deze nu ontbreken. Tijdens de werkzaamheden vervangen we alle kolken en het stankscherm. Zelf kunt u twee emmers water in de put gieten om geur te verminderen.

Graag een goede waterafvoer aanleggen.

We leggen een extra riolering aan om het regenwater apart op te vangen. 
 

Op verschillende plaatsen liggen stenen los of steken omhoog. Dat is gevaarlijk.

Dit komt vaak door boomwortels. Parkeerplaatsen vlakbij bomen maken we van halfverharding zoals bij Klein Vlaanderen. Deze stabiele ondergrond met een natuurlijke uitstraling is bestand tegen wortelopdruk en auto’s.
 

Blijven de ringrijbanen behouden? Kan er een afdekking komen voor de gaten in de rijbaan?

Ja, het ringrijden blijft. Alleen als het ontwerp het nodig maakt, verschuiven we de banen een beetje.  
We onderzoeken een goede oplossing voor de gaten in de straat.
 

Wat gaat er gebeuren met de lantaarnpalen? 

Deze zijn nog goed. Soms is het nodig om de palen een klein stukje te verplaatsen. Op het parkeerterrein zetten we er één of twee lantaarnpalen bij.