Kennisdeling over duurzaam toerisme tijdens regionale stakeholdersessie

Op dinsdag 16 juni 2026 heeft er een stakeholdersessie over duurzaam ondernemen in de toeristische sector plaatsgevonden. De bijeenkomst stond in het teken van kennisdeling en regionale samenwerking rondom het slim omgaan met water, afval energiebesparing. 

Tijdens de sessie waren verschillende Zeeuwse stakeholders aanwezig, waaronder de Provincie 
Zeeland, maar ook ondernemers uit de toeristische sector en andere betrokken partijen. Samen werd 
gesproken over de uitdagingen en kansen bij het verduurzamen van de toeristische sector. Daarbij 
werd duidelijk dat verduurzaming niet alleen vraagt om technische oplossingen, maar ook raakt aan 
vergunningen, erfgoed, beleid en ruimte. 

Vanuit de gemeente Middelburg werd een presentatie gegeven over het project DETOCS en de rol 
van virtueel toerisme binnen een duurzamere toeristische sector. Virtuele toepassingen kunnen 
bijdragen aan bewustwording, CO₂ reductie en het beter sturen van toeristenstromen. In de 
Middelburgse context is dit extra relevant, omdat de stad zoekt naar een goede balans tussen 
toerisme, leefbaarheid, bereikbaarheid, erfgoed en duurzaamheid. 

De bijeenkomst bood een waardevolle gelegenheid om kennis en projectresultaten te delen met 
regionale partners. Ook werd benadrukt dat ondernemers behoefte hebben aan duidelijke kaders, 
ondersteuning en investeringszekerheid om stappen te kunnen zetten richting een 
toekomstbestendige toeristische sector.