Jaarverslag commissie bezwaarschriften 2024
Een burger, die het niet eens is met een besluit van de gemeenteraad, het college of de burgemeester kan daar op grond van de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift tegen indienen. Met het oog op de rechtszekerheid en rechtsbescherming voor degene die bezwaar heeft gemaakt heeft de gemeente Middelburg een onafhankelijke adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften ingesteld. De commissie geeft invulling aan deze taak door partijen te horen en daarna een schriftelijk advies te geven. Dit advies wordt gegeven aan het bestuursorgaan die het bestreden besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dit het college van burgemeester en wethouders.
De commissie is bevoegd advies uit te brengen over alle besluiten van de raad, het college en de burgemeester, met uitzondering van zaken over gemeentelijke belastingen en over de waardering van onroerende zaken. Deze zaken zijn uitgezonderd vanwege de hiervoor bestaande afzonderlijke (belasting)wetgeving. Verder zijn uitgezonderd de bezwaarschriften over zaken, die behoren tot het werkterrein van de Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren (sociale zekerheidszaken). Deze laatste zaken worden bij Orionis behandeld.
Bij alle bezwaarschriften wordt na ontvangst eerst bekeken of het mogelijk is op informele wijze tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, en blijft het bezwaar staan, dan wordt het behandeld door de commissie. De commissie houdt in de meeste gevallen een hoorzitting. De hoorzittingen vinden in de regel plaats op donderdagmiddag en worden in het stadskantoor gehouden. Doel van de hoorzitting is om, daar waar nodig, duidelijkheid over het bezwaar te krijgen en partijen de gelegenheid te geven hun standpunt nader toe te lichten. Soms komen tijdens de hoorzitting nieuwe argumenten naar voren. Deze kunnen aanleiding geven tot nader onderzoek of ertoe leiden dat aan het bezwaar tegemoet wordt gekomen/het bezwaar alsnog wordt ingetrokken. Voor de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan kan het ook een moment zijn om (waar nodig) het besluit en de achtergrond ervan nog eens goed uit te leggen (aan degene die bezwaar heeft gemaakt).
Sinds 1 maart 2016 worden enkele door het college aangewezen categorieën van bezwaarschriften ambtelijk behandeld. De rapportage over de ambtelijke behandeling van bezwaarschriften is als bijlage bij dit jaarverslag opgenomen. Hierin staan ook voornoemde categorieën uitgewerkt.
Samenstelling commissie
De commissie bezwaarschriften bestaat uit personen die onafhankelijk zijn en geen binding hebben met de gemeente Middelburg. Hiervoor is gekozen om de onafhankelijkheid van de commissie te waarborgen.
De commissie bezwaarschriften bestaat in 2024 uit:
- Voorzitter : de heer mr. G.M. van Belzen;
- Leden
- mevrouw mr. A. Elders;
- mevrouw mr. I. de Moor;
- de heer mr. B. van der Veer.
In september 2024 is de heer B. van der Veer helaas overleden. Zijn inzet en betrokkenheid bij de commissie werden zeer gewaardeerd en blijven in herinnering. Bij het opstellen van het jaarverslag in april 2025 is de commissie aangevuld met een nieuw lid: de heer mr. M. de Bruijne.
De commissie bezwaarschriften vergadert in principe 1 keer per maand. Het horen gebeurt door een voorzitter en twee leden.
Secretariaat
Het secretariaat is ondergebracht bij het cluster Juridische Zaken van de afdeling Wijk en Bestuur. In 2024 werd de commissie ambtelijk ondersteund door mevrouw J.A. de Feijter en de heer M.O. de Waal.
Vergaderingen en vergoeding
Aantal vergaderingen in 2024
In totaal heeft de commissie bezwaarschriften in 2024 12 vergaderingen gehouden.
De betaalde vergoedingen in 2024
De leden van de commissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding. Deze bedraagt voor de voorzitter € 275,00 per vergadering en voor de leden € 230,00. Daarnaast ontvangen zij een reiskostenvergoeding.
In 2024 werd aan vergoedingen en reiskosten in totaal €9.240,00 betaald.
De bezwaarschiften in cijfers
Ingediende en afgehandelde bezwaarschriften
Op 31 december 2023 stonden er nog 81 bezwaarschriften open. In 2024 kwamen daar 95 nieuwe bezwaarschriften bij. Dat is iets minder dan in 2023, toen er 116 bezwaarschriften werden ingediend.
Opvallend is dat eind 2023 maar liefst 67 bezwaarschriften werden ingediend tegen één en hetzelfde besluit. Deze zijn in 2024 gezamenlijk afgehandeld. Dat verklaart waarom het aantal behandelde bezwaarschriften in 2024 relatief hoog ligt, namelijk 90 in totaal.
Van de bezwaarschriften zijn er in 2024 28 niet inhoudelijk behandeld omdat ze zijn ingetrokken, op informele wijze zijn opgelost of als aanvraag zijn afgehandeld.
In onderstaande tabel zijn de aantallen ingediende en afgehandelde bezwaarschriften weergegeven.
- Ingediende bezwaarschriften 2024: 95
- Informeel behandeld en/of ingetrokken in 2024: 27
- Afgehandeld als brief en niet als bezwaar: 1
- Behandeld door de commissie in 2024: 90
- Werkvoorraad 31 december 2024: 21
Getalsmatig is de ontwikkeling van het aantal ingediende bezwaarschriften als volgt weer te geven:
- 2020: 62
- 2021: 93
- 2022: 79
- 2023: 116
- 2024: 95
Adviezen
De adviezen van de commissie kunnen zijn:
- (deels) niet-ontvankelijk,
- ongegrond, of
- gegrond;
- een combinatie daarvan.
(Deels) niet-ontvankelijk wil zeggen dat (gedeeltelijk) niet wordt ingegaan op de inhoud van het bezwaar, bijvoorbeeld omdat het te laat is ingediend.
Ongegrond wil zeggen dat het bezwaar inhoudelijk wordt afgewezen en dat het besluit waartegen het bezwaar is gericht, wordt gehandhaafd.
Gegrond betekent dat het bezwaar inhoudelijk wordt gehonoreerd en dat het bestreden besluit wordt herroepen of aangepast.
Bij een combinatie van gegrond en ongegrond, wordt het besluit gedeeltelijk gehandhaafd en gedeeltelijk aangepast.
In 2024 werden 25 adviezen uitgebracht. Deze adviezen luidden als volgt:
- Niet-ontvankelijk 2 (8%)
- Ontvankelijk, ongegrond 16 (64%)
- Ontvankelijk, gegrond 5 (20%)
- Ontvankelijk, deels gegrond/deels ongegrond 2 (8%)
Het college besloot in 24 zaken het advies van de commissie te volgen. Eén advies werd niet overgenomen.
De 25 adviezen hadden betrekking op de volgende onderwerpen:
- Omgevingsvergunning bouwen: 8
- Omgevingsvergunning reclame aan gevel: 1
- Omgevingsvergunning zonnepanelen: 1
- Weigering aanvraag omgevingsvergunning: 1
- (Afwijzing) Verzoek inzage in stukken Woo: 2
- Wmo, woningaanpassing: 1
- Wmo, aanvraag begeleiding regulier: 1
- Wmo, inname taxipas: 1
- Wmo, toekenning huishoudelijke hulp: 1
- Wmo, aanvraag begeleiding specialistisch: 1
- Locatiekeuze AZC: 1 (67 bezwaarschriften)
- Afwijzen handhavingsverzoek: 1
- Last onder dwangsom: 1
- Verkeersbesluit laadpalen elektrisch voertuig: 1 (8 bezwaarschriften)
- Afwijzing aanvraag parkeervergunning: 1
- Aanwijzen locatie afvalcontainers: 1
- Afwijzing verzoek planschade: 1
- Totaal: 25
Proceskostenvergoeding
Ook adviseert de commissie over het toekennen van een veroordeling van de proceskosten als door een derde beroepsmatig bijstand is verleend en om vergoeding van deze kosten is gevraagd. De hoogte van die vergoeding is bij wettelijke regeling vastgestelde en wordt volgens deze tarieven bepaald (Besluit proceskosten bestuursrecht).
Termijnen
Belang van tijdige besluitvorming
Een bezwaarmaker heeft recht op een professionele en tijdige behandeling van zijn of haar bezwaar.
Daarnaast voorkomt tijdige besluitvorming dat de gemeente een dwangsom moet betalen op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Het nakomen van de termijnen is dus zowel in het belang van de burger als van de gemeente.
Wettelijke beslistermijnen
De wettelijke beslistermijn bedraagt 12 weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken.
De beslissing kan voor ten hoogste 6 weken worden verdaagd. De totale termijn is dan 18 weken.
De beslissing kan onder bepaalde voorwaarden verder worden verdaagd. De beslistermijn wordt opgeschort vanaf de dag na die waarop de indiener is verzocht een verzuim te herstellen.
Verdeling van verantwoordelijkheden
De zorg voor een tijdige beslissing op een bezwaarschrift berust gedeeltelijk bij de commissie en gedeeltelijk bij het bestuursorgaan. De vakafdeling stuurt een bericht van ontvangst en zorgt ervoor dat het bezwaarschrift ter advisering aan de commissie wordt voorgelegd. Het is de taak van de commissie om na ontvangst van het bezwaarschrift met de achterliggende stukken er voor te zorgen dat binnen een redelijke termijn advies wordt uitgebracht. Een redelijke termijn voor het uitbrengen van advies door een commissie bezwaarschriften is niet expliciet in de wet vastgelegd, maar moet worden gezien in het licht van de totale wettelijke beslistermijn van 12 (of maximaal 18) weken. Het is vervolgens de taak van de vakafdeling er voor te zorgen dat het bezwaarschrift met het advies voor besluitvorming wordt voorgelegd aan het bestuursorgaan. Zo nodig moet de vakafdeling ook zorgen voor het sturen van een verdagingsbericht aan de indiener(s) van het bezwaarschrift.
Onderstaand overzicht geeft aan dat in 2024 30% van de bezwaarschriften waarover een advies werd uitgebracht werd afgehandeld binnen de primaire wettelijke termijn van 12 weken en 61% werd afgehandeld binnen de termijn van 18 weken.
- Binnen 12 weken: 2018 64%, 2019 54%, 2020 23%, 2021 30%, 2022 32%, 2023 35%, 2024 30%
- Tussen 12 en 18 weken: 2018 29%, 2019 30%, 2020 51%, 2021 52%, 2022 55%, 2023 58%, 2024 61%
- Langer dan 18 weken: 2018 20%, 2019 7%, 2020 16%, 2021 26%, 2022 13%, 2023 7%, 2024 9%
In totaal werd dus in 2024 91% van de bezwaarschriften afgehandeld binnen de wettelijke termijn. Dit percentage is lager dan 2019 en 2023 maar hoger dan dat van de jaren 2018 en 2020-2022.
In aanmerking nemende dat in de zaken die langer duurden dan 18 weken in meerderheid zaken waren die in overleg met de indiener van het bezwaarschrift werden aangehouden, kan worden geconcludeerd dat de afhandelingstermijnen in het verslagjaar tot tevredenheid stemmen.
Bijlage 1 ambtelijke behandeling
Algemeen
Sinds 1 januari 2016 is de mogelijkheid van ambtelijke behandeling van bezwaarschriften opgenomen in de Verordening behandeling bezwaarschriften. Het college heeft hiervoor de volgende categorieën van bezwaarschriften aangewezen:
- bezwaarschriften in het kader van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Middelburg 2014;
- bezwaarschriften in het kader van de Wegenverkeerswet 1994;
- bezwaarschriften in het kader van de handhaving van artikel 5.10 van de APV Middelburg 2015 (verwijderen foutgeparkeerde fietsen);
- bezwaarschriften in het kader van de Wet open overheid; en
- bezwaarschriften in het kader van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Middelburg 2013; en
- bezwaarschriften die voortvloeien uit de ‘Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO)’, dit voor zover het betreft het innen van een eigen bijdrage als bedoeld in art. 7 en 8 van deze regeling.
De behandeling is in handen van de secretarissen van de commissie bezwaarschriften. Zij kunnen ervoor kiezen de zaak alsnog door de commissie te laten behandelen, als zij vinden dat de zaak daar aanleiding toe geeft. De indiener van het bezwaarschrift heeft in elk stadium van de ambtelijke behandeling de mogelijkheid te kiezen voor behandeling door de commissie.
Bezwaarschriften
In 2024 is 1 bezwaarschrift ingediend die valt binnen de aangewezen categorieën voor ambtelijke behandeling.
Ambtelijke behandeling deed zich niet voor omdat bezwaarmaker gehoord wilde worden door de commissie bezwaarschriften.