YouChoose is een campagne tegen (steek)wapenbezit onder de jeugd. De campagne is onderdeel van het plan van aanpak ter preventie van (steekwapen) geweld en jeugdcriminaliteit van gemeente Middelburg. Het doel is minder steekwapen incidenten vanaf dit jaar.

Direct naar campagnewebsite YouChoose(externe link)

Toenemend wapenbezit bij jongeren

In gemeente Middelburg hebben meerdere incidenten plaatsgevonden afgelopen jaar, voor de gemeente aanleiding om in actie te komen. De toename van (steek)wapenbezit onder jongeren is een landelijke trend. Soms met dodelijke steekpartijen als gevolg. Scholen maken zich zorgen omdat wapenbezit en geweld blijft toenemen. Ouders zijn daarnaast vaak niet op de hoogte van het feit dat hun kind een steekwapen op zak heeft.

Waarom hebben jongeren een (steek)wapen op zak?

Een onveilig gevoel is voor jongeren vaak een belangrijke reden om een (steek)wapen te dragen. Jongeren zien het dragen van een (steek)wapen als bescherming, maar onder leeftijdsgenoten wordt er ook status ontleend aan het bezitten van een (steek)wapen.

YouChoose campagne

YouChoose ambassadeurs #ShowSkillsNotKnives

De campagne stelt jongeren tussen de 12 en 23 jaar voor een keuze; Wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen voor je skills. You Choose! In de campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten en skills. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen. De campagne bestaat uit diverse onderdelen. Op verschillende strategische plekken in de gemeente worden QR-tegels geplaatst (onder andere ontmoetingsplekken, scholen etc.). Wanneer jongeren deze tegels scannen krijgen ze onder meer video’s te zien van Middelburgse Ambassadeurs: CYCZ (rapper) en Lisa Louise (DJ) en Said (voetballer) die wapenbezit ontmoedigen. Via posters door de stad roepen zij jongeren op om, net als hen, aan de slag te gaan met hun talent of passie. Ook is er op de website een overzicht te vinden van jongerenactiviteiten in Middelburg gericht op talentontwikkeling.

Campagnedoelen

Doel van de campagne is bewustwording en gedragsverandering. Het dragen van een steekwapen is niet normaal. Het is dus belangrijk om jongeren intrinsiek te motiveren om geen wapen te (gaan) dragen en zich te focussen op talentontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om de dialoog op gang te brengen tussen ouders en jongeren omdat veel ouders niet op de hoogte zijn van dit probleem. Ook moet het voor jongeren duidelijk worden waar ze hun wapen zonder consequenties in kunnen leveren tijdens acties, en voor betrokkenen waar ze terecht kunnen voor ondersteuning.