Veelgestelde vragen gemeentelijke belastingen

Een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden over de gemeentelijke belastingen voor de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland.

Meer informatie leest u op de hoofdpagina Belastingen en de specifieke belastingpagina's.

Wat gebeurt er met mijn belastingaanslag als ik verhuis?

U hoeft niets te doen.

Verhuist u binnen de gemeente?

Dan is de hoogte van uw belastingen hetzelfde. De gemeente geeft uw nieuwe adres aan ons door.

Verhuist u naar een andere gemeente, gaat u bij iemand inwonen of niet zelfstandig wonen?

Dan passen we de belasting automatisch aan.

Welke belastingen worden aangepast?

Als u naar een andere gemeente verhuist dan passen we de rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting aan.

Verhuist u naar een andere gemeente?

Dan betaalt u automatisch minder belasting aan uw oude gemeente. U krijgt dan een nieuwe belastingaanslag van uw nieuwe gemeente voor het aantal maanden dat u op uw nieuwe adres woont.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de WOZ?

Vraag dan om contact met de taxateur.

U kunt bellen met naar onze algemene telefoonnummer 0118 – 675 000 en vervolgens vragen om doorverbonden te worden met een van onze taxateurs.

U kunt ook een e-mail sturen met uw gegevens en uw telefoonnummer naar belastingen@middelburg.nl.

De taxateur neemt binnen 5 werkdagen contact met u op. Hij of zij bekijkt dan direct of er een fout is gemaakt.

Bent u het na overleg met de taxateur nog niet eens met de WOZ-waarde of de uitleg? Dan kunt u binnen 6 weken na de datum van de WOZ-beschikking gratis bezwaar maken.

U maakt bezwaar:

  • via onze website of
  • via het reactieformulier
Moet ik alle belasting betalen als ik mijn woning verkocht heb?

Was u op 1 januari eigenaar?

Dan bent u verplicht om de onroerende zaakbelasting en rioolheffing eigenaar te betalen. We kijken naar de situatie op 1 januari en houden geen rekening met veranderingen die komen in dat jaar.

De eigenarenbelasting kunt u wel verrekenen met de nieuwe eigenaar.

U kunt bij de notaris regelen dat de nieuwe eigenaar de onroerende zaakbelasting betaalt.

U leest dat dan terug op de verkoopakte bij ‘zakelijke lasten’. Let op: het is een service van de notaris, geen verplichting. Neem hierover daarom contact met de notaris. Wij of de gemeente doen dit niet.

De gebruikersbelasting moet u in 1 keer betalen

U betaalt alleen gebruikersbelasting voor niet-woning. U moet de gebruikersbelasting ook betalen als u na 1 januari de niet-woning niet meer gebruikt. U kunt dit niet verrekenen met de nieuwe eigenaren via de notaris. U hoeft alleen niet twee keer te betalen. Koopt of gebruikt u weer een niet-woning dat jaar? Dan hoeft u niet nog een keer gebruikersbelasting te betalen voor uw nieuwe adres. U was daar namelijk op 1 januari nog geen gebruiker.

Waarom zit er geen acceptgirokaart bij mijn belastingaanslag?

Wij sturen geen acceptgirokaarten meer. U moet het bedrag zelf overmaken via:

Zorg ervoor dat u het betaalt voor de vervaldatum. Die datum staat op uw aanslagbiljet.

Hoe kan ik de belastingen automatisch betalen?

U regelt een automatische incasso met ons via Automatische incasso belastingen.

Kunnen jullie geld van mijn rekening halen terwijl ik geen belastingaanslag heb gekregen?

Via Persoonlijke belastinggegevens kunt u zien of u een aanslag heeft gekregen. U heeft daarvoor uw DigiD-code nodig. Misschien heeft u of uw zaakwaarnemer u aangemeld bij MijnOverheid. U krijgt dan geen aanslag meer op papier via de post. U vindt uw aanslag dan in uw Berichtenbox van MijnOverheid.

Wat moet ik doen als iemand overlijdt?

U hoeft ons dat niet te laten weten. Dat horen we van de gemeente. We horen wel graag welk adres we moeten gebruiken voor onze administratie.

Woonde de overledene alleen?

Woonde de overledene alleen? Wilt u ons dan een adres doorgeven van iemand die de administratie regelt? U kunt het adres doorgeven via ons emailadres belastingen@middelburg.nl. Hartelijk dank. Wij regelen dan de administratie met de erfgenaam of persoon die verantwoordelijk is voor de administratie. Wordt de belasting minder? Dan sturen we hierover informatie naar het nieuwe adres.

Woonde de overledene niet alleen?

Dan houden we hetzelfde adres aan voor de administratie.

Wat moet ik doen als mijn partner verhuist en ik op het adres blijf wonen?

Dat ligt eraan of de belastingaanslag op uw naam of de naam van uw partner staat.

Staat de belastingaanslag op naam van uw partner?

Dan neemt uw partner de belastingaanslag mee naar zijn of haar nieuwe adres. Hoeft hij of zij daar geen of minder belasting te betalen? Dan wordt zijn of haar aanslag minder. U krijgt dan een nieuwe belastingaanslag voor de maanden nadat uw partner verhuisd is.

Staat de belastingaanslag op uw naam?

Dan verandert er niets als u nog niet alleen woont. Woont u dan wel alleen? Dan hoeft u minder belasting te betalen voor zuiveringsheffing. De overige belastingen blijven hetzelfde.