DNA van Middelburg

Het gemeentebestuur wil de aantrekkelijkheid van Middelburg als Zeeuwse hoofdstad versterken om op die manier te behouden wat we hebben en daar waar het kan te groeien. Een eerste stap was het gezamenlijk opstellen van het DNA van Middelburg (de identiteit). Vervolgstap is het opstellen van een stadsmarketingplan.

Een eerste stap voor het promoten en in de markt zetten van de stad is het bepalen van de eigen identiteit. De gemeente en de provincie zijn samen met inwoners, ondernemers en bestuurders op zoek gegaan naar het DNA van Middelburg. Hiervoor zijn twee workshops gehouden waarin we op zoek gingen naar wat Middelburg nou echt Middelburg maakt, wat is onze identiteit? Het resultaat hiervan is opgeschreven en verwoord in het DNA boek. Onderaan deze pagina is een digitale versie van het boek beschikbaar (of klik op de foto om het DNA boek te bekijken).

Wat is het DNA van Middelburg?

De Provincie Zeeland heeft de DNA-aanpak geïntroduceerd als basis voor de promotie van Zeeland. Elke gemeente gaat binnen deze DNA aanpak ook op zoek naar haar eigen identiteit, zo ook Middelburg. Uit de gesprekken en onderzoeken die gevoerd zijn tijdens veldonderzoek én workshops, blijkt dat Middelburgers trots zijn op hun stad en hier graag wonen en werken. Middelburg is een stad met voldoende voorzieningen maar toch overzichtelijk en met op korte afstand voldoende rust en ruimte. Gezamenlijk hebben we de kernwaarden van Middelburg op een rij gezet. Wat maakt Middelburg nu Middelburg, hoe onderscheiden we ons van andere omringende Zeeuwse gemeenten? Hieronder in een notendop de belangrijkste kernwaarden.

Middelburg is...

  • de hoofdstad van Zeeland én een bestuursstad, er zetelen hier veel overheden, dienstverlenende bedrijven en er werken relatief veel mensen in de publieke sector of het onderwijs. In Middelburg wordt veel bepaald.
  • monumentaal met een rijke historie. In de 17e eeuw was Middelburg – na Amsterdam- de belangrijkste havenstad van de Noordelijke Nederlanden en ondanks afbraak in het verleden en oorlogsverwoestingen telt Middelburg meer dan 1000 beschermde rijksmonumenten.
  • kunst- en cultuurstad met zowel ruimte voor traditie als vernieuwende experimentele kunst en cultuuruitingen.
  • winkel en toeristenstad, naast de landelijke winkelketens is er vooral ook ruimte voor creatieve ondernemers die mensen weten te verrassen met eigenzinnige en vernieuwende winkelconcepten.
  • Middelburgers zijn trots, wonen en werken graag in hun stad en de kernen. De wijken en kernen hebben allemaal hun eigen identiteit waarbij die van Arnemuiden het meest uitgesproken is.

In het DNA boek is nog veel meer te lezen over Middelburg. Het boek is nu gereed, maar daarmee is de promotie van de stad niet klaar. De uitdaging is dat inwoners, ondernemers en gemeente gezamenlijk voortborduren op dit DNA. Zo gaat de gemeente nu aan de slag met het maken van een nieuw stadspromotieplan. In dit plan wordt beschreven hoe we Middelburg het beste kunnen promoten op het gebied van toerisme, wonen, werken en ondernemen.